Kaza Esnasında Ne Yapılmalı

KAZA ANINDA YAPILMASI GEREKENLER
  1. Kaza yapılması halinde aracınızı hareket ettirmeyiniz ve lütfen 0(534)015 88 88 Mobil Müşteri Hizmetleri’ni arayınız.
  2. Aracınız yürür durumda değilse Mobil Müşteri Hizmetleri tarafından bilgilendirilmenizin ardından en kısa sürede çekici gönderilecektir.
  3. Maddi hasarla sonuçlanan kazalardan sonra kazaya karışan diğer sürücü/sürücülerle kazanın oluş şeklinin tutanak ile tespitinde anlaşılması durumunda maddi hasarlı trafik kazası tespit tutanağı düzenlenecektir.
  4. 1 Nisan 2008 tarihinden itibaren değişiklik yapılan 2918 sayılı Karayolları Kanunu’na göre, tarafların kazanın oluş şekli üzerinde anlaşmaları ve aşağıda belirtilen koşulların sağlanması durumunda, trafik kazalarına polis veya jandarma rapor tutmak amacıyla müdahale etmeyecektir. Bu sebeple herhangi bir kazaya karışmanız durumunda, öncelikle aşağıdaki koşulların oluşup oluşmadığının kontrolünü sağlayınız.
  5. Kaza mutlaka birden fazla aracın karıştığı bir kaza olmalıdır. Tek taraflı kaza olarak nitelendirdiğimiz, başka aracın karışmadığı veya park halinde araca kim tarafından çarpıldığının bilinmediği durumlar bu kapsamda değildir.
  6. Kaza sadece maddi hasarlı bir kaza olmalıdır. Ölümlü ve/veya yaralanmalı bir kazada mutlaka polis ya da jandarma çağrılması gerekmektedir.
  7. Kazaya karışan tarafların mutlaka Zorunlu Mali Mesuliyet Sigortası (Trafik Sigortası) olmalıdır.
  8. Kazaya karışan tarafların kullandıkları araç için yeterli sürücü belgesine sahip olması gerekmektedir.
  9. Sürücülerde alkol ve akıl sağlığı şüphesi olmamalıdır.
  10. Kazaya karışan araçların herhangi birinin kamuya ait olmaması ve kamu malına zarar verilmemiş olması gerekmektedir.
  11. Eğer yukarıdaki koşullara uymayan bir durum söz konusu ise; maddi hasarlı trafik kazası tespit tutanağı doldurulmayacaktır. Kaza mahalli şehir içi ise 155,  jandarma bölgesi ise 156 numaralı telefon aranarak trafik zabıtasına haber verilmelidir.

 

KAZA DURUMUNDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR
  1. Mümkün olduğunca sakin olmaya çalışın. Unutacağınız bir işlemden dolayı kusursuz iken kusurlu taraf olabilirsiniz. Karşı tarafla anlaştıktan sonra araçların yerini değiştirmeden, mutlaka aşağıdaki unsurları gözden geçiriniz. • Karşı tarafın ehliyeti var mı? • Alkollü mü? • Akıl sağlığı yerinde mi? • Trafik sigortası poliçesi var mı? • Kamu malına zarar verilmiş mi? • Kazaya karışanlar arasında kamuya ait araç var mı?
  2. Aracınız kaza yerinden kaldırılmadan önce farklı açılardan bir kaç fotoğrafını çekmeyi unutmayınız.
  3. Kazaya karışan diğer araçların trafik sigorta poliçesi, ehliyet ve ruhsat belgelerinin fotokopisini alınız. Size ait trafik sigortası poliçesi, ehliyet ve ruhsatın fotokopisini kazaya karışan diğer araç sahibine veriniz.
  4. Kazaya karışan araç sayısı ikiden fazla ise tutanakta belirtilen tüm araç kullanıcılarının tutanak düzenlemesi gerekmektedir. Her araç kullanıcısının ehliyet, ruhsat ve trafik sigortası poliçelerinin fotokopilerini alınız.
  5. Araçlardan herhangi biri tutanak tutmadan olay yerinden ayrılırsa, mutlaka polis veya jandarma çağırınız.
  6. Yasaların belirlediği şekilde işlem yapın. Araçların çekilmesi sonrasında yapılacak kontrollerdeki bir eksiklik, çağrılabilecek zabıtanın hiçbir işlem yapmamasına neden olacak ve yapılacak itirazlar geçersiz sayılacaktır.
  7. Tutanak sadece olayın oluş şekli ile ilgilidir. Hatalı olanı seçmek (kusur oranını belirlemek) TRAMER girişi sonrasında, sigorta şirketleri tarafından anlaşma sağlanamazsa oluşturulacak komisyon tarafından gerçekleşecektir.
  8. Aracınızda mutlaka söz konusu formları bulundurun Mobil Müşteri Hizmetleri’ni arayarak form talep edebilirsiniz.
  9. Anlaşamama durumunda ise eskiden olduğu gibi polis ve jandarma çağırma hakkınız bulunmaktadır.
  10. Anlaşılarak düzenlenen form, trafik zabıtalarınca doldurulan form niteliği taşıyacaktır. Daha sonra itiraz edilmesi geçersiz olacaktır. Bu sebeple acele etmeden, doğru ve eksiksiz doldurmaya özen gösteriniz. Ayrıca kazaya karışan herkesin imzalamasını sağlayınız.
  11. Sizden gelen formlar sigorta şirketlerine gönderilerek TRAMER sistemine kayıt ettirilecek, daha sonra gerekirse karşı tarafın değerlendirmesine itiraz edilecektir. Unutmayın; formları göndermeyen tarafın itiraz etme hakkı olmayacağı gibi sadece karşı tarafın sigortasının vereceği karar geçerli olacaktır.
  12. Kusur oranları daha önce olduğu gibi oransal olarak belirlenmeyecek; taraflar ya tam kusurlu/kusursuz veya eşit kusurlu olacaktır.
  13. Kaza tespit tutanağı, varsa alkol raporu, kullanıcı sürücü belgesi, araç ruhsat fotokopisi ve kazaya karışan diğer tarafın belgelerini aracın onarımı için Mobil’in yönlendireceği servise, en geç sonraki gün mesai saati sonuna kadar araçla birlikte mutlaka teslim ediniz.
  14. Aracınızı servise ya da servis yetkililerine teslim ederken, aracınızda özel eşyalarınızın olmadığından emin olunuz.